Klædt af
  • AVENY-T skaber forestilling inspireret af UMBRELLA-sagen

     

    Til efteråret har Aveny-T premiere på en forestilling om hævnporno, deling af nøgenbilleder og de digitale overgreb unge piger udsættes for

    KLÆDT AF er pigernes stemme når Aveny-T til efteråret giver ordet til unge kvindelige scenekunstnere. Under titlen ”KLÆDT AF” har vi bedt dem undersøge digitale overgreb og grænser på nettet – ja, seksuelle overgreb og krænkelser som unge kvinder stadigvæk udsættes for. KLÆDT AF er en ambition om at skabe en vigtig, debatskabende, ren og nøgen forestilling, der spørger ind til hvem der i virkeligheden bliver klædt af, når billeder deles og der begås overgreb mod kvinder: For er det kvinden eller er det dem der deler dem og begår dem, der i virkeligheden bliver afsløret mest.

    KLÆDT AF har premiere den 22. november på Aveny-T 

     

    KLÆDT AF

    KLÆDT AF er den første teaterforestilling om digitale krænkelser og deling af nøgenbilleder og unge pigers kamp for retfærdighed og kamp for at komme videre

    KLÆDT er inspireret af virkeligheden KLÆDT AF er fortællingen om et samfund der så på. Klædt er pigernes virkelighed. KLÆDT AF undersøger sex, grænser og digitale overgreb på nettet.
    KLÆDT AF er en enkelt kvinde på scenen midt i et hav af stemmer. Stemmer der fortæller, KLÆDT AF er pigernes stemme. KLÆDT AF har premiere 22 november på Aveny-T

    Aveny-Ts profil – af unge – om unge – til unge – har manifestret teatret med en stærk profil og skabt kontakt til et nyt stort og ungt publikum med forestillinger om unge, deres liv og virkelighed. – KLÆDT AF forfølger ambitionen om at sættes unges historier og liv på scenen.

    UNGT HOLD BAG FORESTILLINGEN

    Det har været afgørende vigtigt at denne forestilling skulle skabes af kvinder – og kvinder der stadig er helt tæt på der hvor de unge er – og tæt på den virkelighed de beskriver.

    KLÆDT AF skrives af Sonja Ferdinand, der bliver uddannet fra Dramatikerskolen her til sommer og hermed debuterer med forestillingen.
    KLÆDT AF iscenesættes af Amanda Linnea Ginman, der senest stod bag DAMPHJERTE, ligeledes på Aveny-T.

    På scenen står 22-årige Marie Hunæus Reuther, som er under uddannelse på Scenekunstskolen, København.

    Som en del af arbejdet med forestillingen vil Sonja Ferdinand (dramatiker) og Amanda Linnea Ginman (instruktør) interviewe unge om deres forhold til sex og grænser på nettet.

    Forestillingen KLÆDT AF bliver til i tæt samarbejde mellem de to.

    Om forestillingen siger de:

    ”Grænser og seksualitet på nettet er som emne forbundet med stor kompleksitet og enormt mange paradokser i forhold til relationer, seksualitet, skam og empati. Det er et emne, der har alt at gøre med hvordan vi forstår os selv og hinanden i 2019”

    Når vi ser på en sag som Umbrella-sagen, ser vi en række begivenheder, der vokser og vokser og bliver ustyrlige og meget voldsomme. Det, der starter som et enkelt billede i den forkerte inbox, vokser til astronomiske dimensioner. Den snebold-effekt er vi interesserede i som form; Hvordan kan vi give virtuelle overgreb krop og iscenesætte denne krop, på en sådan måde at vi opdager noget nyt?”

    Det meget vigtigt for os, at insistere på kvindens mulighed for at udfolde sin seksualitet på nettet, på trods af at de her overgreb sker”.

    ”At man kan begå overgreb uden selv at vide det, er et vilkår i 2019. Derfor er overgrebsmændene i de udelukkende virtuelle sager, måske nogle andre overgrebsmænd end i fysiske voldtægtssager. Internettet tillader, at der sker en forskydning imellem vores handlinger og så de konsekvenser vores handlinger har et andet sted og på et andet tidspunkt. Den forskydning af nu’et og den mulige konsekvens heraf, er vi interesserede i at forstå kunstnerisk”.

    ”Kvindekarakteren på scenen, hende der taler, hende ved vi endnu ikke hvem er. Vi ved ikke, hvad hun præcist er blevet udsat for eller hvordan hun håndterer det. Det er det vi skal finde ud af i arbejdet. Måske er en hun en karakter der ødelægger sig selv, splintres, smadrer og råber, fordi hele hendes bevægelsesrum er indskrænket, måske overvinder hun det hele og trækker publikum med ind i en ny, bedre virkelighed. På dette sted i processen, har vi ingen anelse om hvor vores kunstneriske arbejde vil føre os hen – og det er skræmmende, men også den eneste måde at bearbejde et emne reelt kunstnerisk, at finde frem til ny, sanselige viden, man ikke bare kan læse i en avis”

    OBS Skoleforestillinger kl. 11

    D. 25/11, d. 26/11, d. 27/11, d. 28/11, d. 2/12, d. 3/12, d. 4/12 og d. 5/12.