TRIGGER WARNING
Der bliver talt om: spiseforstyrrelse - selvmord - vold - selvskade
forsøg over renselse
FUCK KATHARSIS er et performativt forsøg på at forstå det oldgræske udtryk katharsis i moderne scenekunst. Et forsøg, der sætter spørgsmålstegn ved, om katharsis-begrebet har inficeret vores opfattelse af, hvad scenekunstens opgave er. Forventer eller håber vi på en renselse af sjælen, når vi ser en performance? Får vi det godt med os selv, når vi ser andre fucke up? Er vi bare blevet katharsis-liderlige?
Kom med ind i maskinrummet på FUCK KATHARSIS, hvor vi møder skuespilleren Tani, der er besat af at fremkalde sine egne følelser, og ihærdigt forsøger at skabe katharsis på mere utraditionel vis… Fuck narrativet, fuck karakteren, fuck plot, fuck suspens, fuck opbygning, bare føl, real pain!! Vi Elsker Teater, yea baby! Wuuh!
HUSKUNSTNERENS ORD
Jeg takkede lykkeligt ‘JA’ til at blive huskunstner for foråret 2023 på Aveny-T i forlængelse af forestillingen TVÆRS, som jeg lavede i efteråret 2022. Jeg valgte, at præmissen for min periode skulle være at videreudvikle det legende procesformat, som jeg afprøvede på TVÆRS. Et format hvor alt, hvad man ser på scenen, er skabt i selve prøveforløbet og udviklet gennem lege og kreativitetsopgaver. Det giver et råt og levende udtryk, som jeg elsker. Jeg tror på et teater der leger og som tør være råt som legen.
Med FUCK KATHARSIS vil vi skabe en fragmenteret, non-lineær og multiperspektivisk form for at bryde med publikums forventninger og emotionelle engagement. Vi vil opdyrke refleksion, inspirere til empati og motivere til politisk handling. I stedet for at fokusere på en enkelt følelse vil vi dykke ned i kompleksiteten og tvetydigheden ved følelser.
Alle de værker, jeg skaber som huskunstner i foråret 2023, tager udgangspunkt i de medvirkende, i vores syn på nutiden og fremtiden, og i det gamle græske teater, som vi bygger på. Dogmet til hvert projekt er en måneds total arbejdstid med et smalt og grønt budget, hvori vi researcher, workshopper og iscenesætter. Vi er ikke eksperter, så halvdelen af alt det vi siger er garanteret løgn.
Varighed: 1 time uden pause
Medvirkende: Tani Dibasey
Huskunstner og instruktør: Emil Rostrup
Instruktørassistent: Sara Sieben
Lyddesign og videoteknik: Kevin Eagle
Lysdesign: Jim Falck
Tonemester: Carl Emil Amundsen
Teknisk afvikler og forestillingsleder: Therese Nauta
Teknisk elev: Markus Loft
Producent: Aveny-T
Forestillingsbilleder: Emil Holm og Emil Rostrup
Tak til DDSKS for lån af kostume og rekvisit, og Fransisca Zahle for design af Cookie Monster maske
Forestillingen er støttet af Frederiksberg Kommune, Den Danske Forskningsfond og Kulturministeriets Udviklingstilskud
Scenekanten ★★★★★★
”Den tæthed og varme man mærker, er en tæthed mange ofte kan frastødes af i mødet med fremmede, men særligt dette moment var noget af det smukkeste, jeg længe har set på scenen.”
Kulturbunkeren ★★★★★
”Det er hudløst ærligt, og det gør ondt. […] Mange forestillinger vil komme og gå, men det her glemmer jeg aldrig. Tak for det.”
Sceneblog
”Jeg troede at vi kunne bokse Rostrups procesformat inde, sætte mærkater på som passer ind i vores tankegang, og nådigt uddele stjerner som vi plejer på vores institutionaliserede medier og platforme. Jeg tog fejl. For Emil Rostrups procesformat på Aveny-T skal opleves 1:1”
Den 4. væg
”For Dibasey er fantastisk dygtig. Ikke nok med, at han portrætterer hele følelsesregistret gennem sit skuespil på tre forskellige sprog, så formår han også at skabe situationer, som får mig til at føle forskellige ting”