ET ÅBENT SCENEKUNSTUNIVERS FOR UNGE (I ALLE ALDRE) 

Aveny-T har de seneste år markeret sig som en ungdomsscene, der rækker ud til et ungt publikum. Det sker både på og udenfor scenerne, og størstedelen af teatrets repertoire afspejler drømmen og visionen i den kunstneriske profil. Teatret har satset på en ny, spirende huskunstnerordning og samarbejder desuden med såvel unge som etablerede scenekunstnere, fra både det frie felt fra institutionsteater-kollegerne fra hele landet. Aveny-T er i tæt dialog med et nyt ungt publikum, der går i interaktion med de unge kunstnere, forestillingerne og bruger teatret på en ny måde.   

Aveny-T’s åben scene-aktiviteter er i sæson 2024/2025 støttet af Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond og Beckett Fonden.

  • Aveny-T er en åben scene, der skaber og kuraterer forestillinger for unge (i alle aldre).  

    Teatret hylder diversitet og aktualitet både i stort og intimt format. Vi skaber fællesskaber og oplevelser i mødet mellem levende kunst og publikum – og vi præsenterer et mangfoldigt univers af scenekunst, musik events og film. Med blikket rettet mod fremtidens voksne skaber vi en åben scene og et univers, der konstant er i bevægelse og dialog med samfundet og offentligheden i den kunstneriske proces.  

  • Teatret er organiseret som en erhvervsdrivende fond og støttes af blandt andet Frederiksberg Kommune og Kulturministeriet via Finansloven.

    Teatret på Frederiksberg Allé 102 blev bygget af H.C. Stilling i 1850, hvor stedet blev døbt Sommerlyst. I 1919 blev Sommerlyst ombygget til et teater, og fik navnet Føniks-Teatret. Siden har teatret gået under mange forskellige navne, som fx CampX, Dr. Dantes Aveny og Frederiksberg Teater.  

    Væksthuset - en ny tilbygning fra 2022 - er Aveny-T’s nye foyer og Lille Scene, hvor teater, kunst, events og musik præsenteres. Således skal Væksthuset bidrage til at styrke både Aveny-T’s og Frederiksberg Allés mangeårige tradition for teater og underholdning. Den nye tilbygning er integreret med den over 100 år gamle og bevaringsværdige teaterbygning.  

  • Store Scene har plads til op til 400 gæster og præsenterer de større scenekunstformater.   

    Væksthusets Lille Scene kan udvikles og tilpasses afhængigt af forestilling og kunstnerisk formål med plads til 40-60 gæster. Her præsenteres forskellige eksperimenterende formater i forskellige genrer. Væksthuset skal fungere som en scenekunstnerisk rugekasse og et forsamlingshus.  

    Udover de to scener findes desuden en anneksscenemulighed i Riises Landsted ved Runddelen på Frederiksberg og teatret arbejder gerne med site specific-formater i byrummet, hvor en af drømmene blandt andet er at vise sommerteater i den indre gård, Grønnegården på Frederiksberg Rådhus.

  • Den kunstneriske profil tager udgangspunkt i teatrets grundfortælling med disse tilføjelser:

    Med blikket rettet mod fremtidens voksne skaber vi en åben scene og et univers, der konstant er i dialog med samfundet og offentligheden i den kunstneriske proces. Vores mission er at vise underholdende og livsbekræftende teater om de vigtigste ting og tendenser i tilværelsen - også om det svære, det farlige og det ubehagelige. Vi arbejder for mangfoldighed og menneskers ligeværd. På scenen møder publikum både nye talenter og garvede scenekunstnere i både helt små, miniproduktioner på lille scene til det store udtræk på store scene.  

  • Aveny-T ansætter hvert eller hvert andet år en huskunstner, som arbejder en sæson. På den måde holder repertoiret sig relevant og aktuelt. Aveny-T’s nye Væksthus er som skabt til at få det unge scenekunstmiljø til at boble. Derfor skal huskunstneren søge stillingen med en-to forestillinger skabt til Lille Scene i Væksthuset og en forestilling til Store Scene. Der er ansat et ungt, kunstnerisk råd, der hjælper direktøren med at ansætte huskunstneren efter et open call, hvor kunstnere, eller en kunstnergruppe, kan søge med sit projekt. Hvert år eller hvert andet år tiltræder et nyt medlem det kunstneriske råd og en træder ud. På den måde sikres den nødvendige kunstneriske ventilation, et ungt scenekunsthus har brug for.  

    Det kunstneriske råd består pt. af sceneinstruktørerne Emil Rostrup, Signe Hørmann Sørensen og skuespiller Magnus Haugaard.