En komisk tragedie om depression
Får du nogle gange lyst til bare at råbe HOLD KÆFT? Det gør Liv. Hun er fanget i en altopslugende depression i et forhold med Lars, der i sin egen desperation forsøger - med alt fra løbeture til gin tonics - at bringe Livs livsglæde tilbage. Men alt hvad Liv ønsker er at få fred.
det vi griner af, kan vi tale om
HOLD SÅ KÆFT LARS! er ny dansk samtidsdramatik om en ung selvmordstruet kvindes depression. Det er en komisk tragedie, der råt for usødet og med lige dele komik, smerte, humor og absurditet tager fat om roden på depression. En tilstand, som flere og flere unge i dag befinder sig i.
Dramatiker Mette Søndergaard Nielsen tilføjer: “Jeg arbejder altid med humor, der har anker i alvor. Mit ærinde med forestillingen er ikke, at vi skal grine af psykisk sygdom, men at vi skal forstå den gennem komediens virkemidler. Det er helt bevidst en tragisk komedie, fordi det vi griner af, kan vi tale om. Jeg håber, at forestillingen kan være med til at aftabuisere og åbne op for en samtale om den stigende mistrivsel blandt unge.”
-
Vi gør opmærksom på, at forestillingen omhandler selvmord og depression.
Er du i krise eller pårørende til et menneske i krise, så kontakt Livslinien på telefon 70 201 201.
SNAK EFTER TÆPPEFALD
17.09.2024 Samtale med Rasmus Langhoff (MF og psykiatriordfører for Socialdemokraterne) og Kasia Kalinowska (psykolog og tidligere bestyrelsesmedlem i psykiatrifonden), om presset i psykiatrien - hvordan det er endt her, og hvad der skal gøres for at forbedre det.
18.09.2024 Artist talk med Mette Søndergaard Nielsen (dramatiker/skuespiller), Anders Budde (skuespiller) og Heinrich Christensen (instruktør)
19.09.2024 Oplæg ved Michael Wichmann Pedersen fra Depressionsforeningen, om hvordan en depressiv hjerne tænker og fungerer, og samtale hos med Trine Schat-Holm, om hvordan det er at leve med depression og bipolar lidelse - med eksempler på, hvordan man kan bruge det i kunsten.
20.09.2024 Oplæg ved Kasia Kalinowska (psykolog og tidligere bestyrelsesmedlem i psykiatrifonden), om presset i psykiatrien - hvordan det er endt her, og hvad der skal gøres for at forbedre det.
co-produktion
DRAMATIK
VARIGHED 90 min. uden pause
ANBEFALET ALDER 15+
SPILLER PÅ Store Scene
TEKST Mette Søndergaard Nielsen
MEDVIRKENDE Mette Søndergaard Nielsen & Anders Budde
ISCENESÆTTELSE Heinrich Christensen
SCENOGRAFI Lisbeth Burian
LYSDESIGN Raphael Solholm
KOMPONIST / LYDDESIGN Mikkel Grevsen
PRODUCENT Karina Dichov-Lund og Aveny-T
FOTOGRAF/KLIPPER Jacob Østergaard Johansson
GRAFIKER Louis Montes
PRESSEFOTOS Emil Indiana Holm
TURNÉ 2024
Kulturhus Kappelborg, Skagen 24. september
Teatret Svalegangen, Aarhus 26. - 28. september
Magasinet, Odense 1. - 2. oktober
Mungo Park, Allerød 4. - 7. oktober
Bøgestrømmen Vordingborg 9. oktober
Nørregade Teatret, Maribo 21. oktober
Koldings Egnsteater, Kolding 22. oktober
Team Teatret, Herning 23. - 26. oktober
STØTTEGIVERE
Statens Kunstfond, Den A.P. Møllerske Støttefond, Spar Nord Fonden, Beckett Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Dansk Skuespillerforbund, Frederiksbergfonden, William Demant Fonden
ANMELDELSER
”Hold Så Kæft Lars! er virkelig morsom og virkelig tragisk. Men også meget genkendelig.” - Cecilie Refsager, Set på Scenen ★★★★★
“Hold så kæft Lars er så trist en historie, at den kun er til at holde ud, fordi vi griner undervejs. Og det gør vi." – Steen Blendstrup, POV
“Mette Søndergaard Nielsens manuskript taler ind i tidens tendenser til mistrivsel, og hun formår at kontrastere det overvejende absurd-humoristiske greb med nøgent-alvorlige sekvenser, som begge spillere forløser med stor autenticitet.” – Anne Liisberg, ISCENE ★★★★
“Der er noget ved måden, hvorpå det sikrer sig, at budskabet er forstået til sidst, der får det til at ligne et stykke (glimrende) ungdomsteater med indbyggede arbejdsspørgsmål. Kender du selv nogen, der har været ramt af en depression? Hvordan kommer vi mistrivslen til livs?" – Alexander Vesterlund, Politiken ♥ ♥ ♥ ♥
“Fra den vittige kropslighed i starten til den indre glød i forestillingens sidste scene bliver Lars fra Herlev et af teaterårets mest nærværende sceneportrætter.” — Michael Søby, CPH CULTURE ★★★★